Bonny Larmes o samplach

Jakiś czas temu Misztal, odezwał się do mnie czy nie chciał bym na łamach jego strony popisać czegoś o samplach, tych klasycznych i tych mniej. Zajarałem się opcją jednak temat gdzieś przez obowiązki i tysiące innych pierdół uciekł. Więc pisze Misztal na początku kwietnia jak tam sample, a ja myślę sobie „o kurwa!”. Zamiast pisać, od razu usiadłem do zgrania miksu, oczywiście z samplami (tymi klasyk). Bez jakiegokolwiek klucza (myślę, że następnym razem może się to zmienić), czy podziałów na polskie i niepolskie. Samplowane numery, które w oryginałach są sztosami.

Cofnijmy się w czasie… jest 1974 rok, grupa Bemitem, z Ewą Bem na czele, nagrywa kultowy dziś album „Bemowe Frazy”. Jazzowo-Funkowy klasyk, a na nim utwór „Dlaczego nas tam nie ma”. Niecałe 30 lat później ów joint trafia pod skalpel Waca i… Jędkera, by znaleźć się na albumie WWO – „We własnej osobie”, w utworze „Krew ziemi sól”. Album „Bemowe Frazy”, częściej trafiał na warsztat polskich producentów, lecz resztę rozkmińcie sami. Jakiś kilka lat temu w Polskich Nagraniach ukazała się reedycja tego wosku, dziś już chyba niedostępna, ale… Diggin In The Crates!

Właśnie, Diggin In The Crates, w skrócie D.I.T.C. czyli legendarna nowojorska ekipa, w skład której wchodzili m.in. Showbiz i AG. A jeden z ich flagowych numerów „Next Level” z 95r. oparty został o joint nr. 2 w moim mixie czyli „Mister Mellow”, kanadyjskiego trębacza Maynarda Fergusona. Ta linia basowa! Sama w sobie już jest w „premierowym” stylu, bez żadnych cięć.

Kolejny sztos, to joint, który wykopałem i zdążyłem sam go pociąć, lecz gdy się okazało, że lata już na pewnej polskiej płycie, bit trafił do szuflady. Mowa o utworze „Punish Me”, amerykańskiej wokalistki Margie Joseph. Piekielny banger, który w połączeniu z mocnymi bębnami może stać mega bitem. I tak się stało na albumie Miuosha „Prosto przed siebie”, w tytułowym joincie, wyprodukowanym przez Husama.

Po „Punish Me” leci „Nim zakwitnie tysiąc róż” – Urszuli Sipińskiej, z 71 roku, napisane przez również legendarną postać polskiej sceny Wandę Warską (żonę Andrzeja Kurylewicza). Kto to samplował i kiedy? To już chyba powinni wiedzieć wszyscy. Grammatik – Friko, czyli klasyk Noona. W oryginale Sipińskiej, prócz motywu wykorzystanego przez Bugajska, jest jeszcze energetyczna strona utworu. Sami sprawdźcie!

Z racji że tekst się wydłuża, a utworów jeszcze dużo, będę zmuszony przeskoczyć kilka z tracklisty mixu. I tym sposobem trafiamy na Daedelus’a i jego „Experience”, wykorzystane w otwierającym klasyk pierwszej dekady lat dwutysięcznych Madvillainy, Dooma i Madliba, „Accordian”. Pierwszy bit jaki słyszałem, w którym temat grany na harmoni nie brzmi kiczowato, a wręcz przeciwnie! A jak jesteśmy przy Madliba, to od niego niedaleko do Jay Dee. Ten z kolei, może nie zsamplował a nagrał „uhiphopowiony” cover „Humpty Dumpty”, belgijskiej grupy Placebo, bo tytułem „Love Jones”. Bit trafił na pośmiertny album producenta „The Shining” z 2006. Cover coverem, ale w pamięć dyskietki swojej MPC, wrzucił to również O.S.T.R., który wykorzystał „Humpty Dumpty” na solowej płycie „HollyŁódź” w utworze „Brzydki zły i szczery” z roku 2007.

Przeskakując już do ostatniego numerka na liście posłuchamy polskiego jazzu. Ten z kolei wielu osobom kojarzy się ze Skalpelem. Niedawno wyczytałem newsa, że po latach ten legendarny duet powraca z nowym albumem! Na oficjalnym soundcloudzie, znalazł się już pierwszy utwór zwiastujący płytę – „Simply”. A w nim… wcześniej wspominani Andrzej Kurylewicz i Wanda Warska z utworem „Rondo”, napisanym do filmu Cyrograf Dojrzałości Jana Łomnickiego, i który trafił na krążek „10+8”, jako czternasta część słynnej serii Polish Jazz. Utwór w późniejszej części dostaje mocno free jazzowego odjazdu, ale główny temat śpiewany przez Warską, ten wykorzystany przez Skalpel, po prostu poezja!

Miks odsłuchać można klikając ten link

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*



%d bloggers like this: