Bonny Larmes o samplach

Jakiś czas temu Misztal, odezwał się do mnie czy nie chciał bym na łamach jego strony popisać czegoś o samplach, tych klasycznych i tych mniej. Zajarałem się opcją jednak temat gdzieś przez obowiązki i tysiące innych pierdół uciekł. Więc pisze Misztal na początku kwietnia jak tam sample, a ja myślę sobie „o kurwa!”. Zamiast pisać, od razu usiadłem do zgrania miksu, oczywiście z samplami (tymi klasyk). Bez jakiegokolwiek klucza (myślę, że następnym razem może się to zmienić), czy podziałów na polskie i niepolskie. Samplowane numery, które w oryginałach są sztosami.

Cofnijmy się w czasie… jest 1974 rok, grupa Bemitem, z Ewą Bem na czele, nagrywa kultowy dziś album „Bemowe Frazy”. Jazzowo-Funkowy klasyk, a na nim utwór „Dlaczego nas tam nie ma”. Niecałe 30 lat później ów joint trafia pod skalpel Waca i… Jędkera, by znaleźć się na albumie WWO – „We własnej osobie”, w utworze „Krew ziemi sól”. Album „Bemowe Frazy”, częściej trafiał na warsztat polskich producentów, lecz resztę rozkmińcie sami. Jakiś kilka lat temu w Polskich Nagraniach ukazała się reedycja tego wosku, dziś już chyba niedostępna, ale… Diggin In The Crates!

Właśnie, Diggin In The Crates, w skrócie D.I.T.C. czyli legendarna nowojorska ekipa, w skład której wchodzili m.in. Showbiz i AG. A jeden z ich flagowych numerów „Next Level” z 95r. oparty został o joint nr. 2 w moim mixie czyli „Mister Mellow”, kanadyjskiego trębacza Maynarda Fergusona. Ta linia basowa! Sama w sobie już jest w „premierowym” stylu, bez żadnych cięć.

Kolejny sztos, to joint, który wykopałem i zdążyłem sam go pociąć, lecz gdy się okazało, że lata już na pewnej polskiej płycie, bit trafił do szuflady. Mowa o utworze „Punish Me”, amerykańskiej wokalistki Margie Joseph. Piekielny banger, który w połączeniu z mocnymi bębnami może stać mega bitem. I tak się stało na albumie Miuosha „Prosto przed siebie”, w tytułowym joincie, wyprodukowanym przez Husama.

Po „Punish Me” leci „Nim zakwitnie tysiąc róż” – Urszuli Sipińskiej, z 71 roku, napisane przez również legendarną postać polskiej sceny Wandę Warską (żonę Andrzeja Kurylewicza). Kto to samplował i kiedy? To już chyba powinni wiedzieć wszyscy. Grammatik – Friko, czyli klasyk Noona. W oryginale Sipińskiej, prócz motywu wykorzystanego przez Bugajska, jest jeszcze energetyczna strona utworu. Sami sprawdźcie!

Z racji że tekst się wydłuża, a utworów jeszcze dużo, będę zmuszony przeskoczyć kilka z tracklisty mixu. I tym sposobem trafiamy na Daedelus’a i jego „Experience”, wykorzystane w otwierającym klasyk pierwszej dekady lat dwutysięcznych Madvillainy, Dooma i Madliba, „Accordian”. Pierwszy bit jaki słyszałem, w którym temat grany na harmoni nie brzmi kiczowato, a wręcz przeciwnie! A jak jesteśmy przy Madliba, to od niego niedaleko do Jay Dee. Ten z kolei, może nie zsamplował a nagrał „uhiphopowiony” cover „Humpty Dumpty”, belgijskiej grupy Placebo, bo tytułem „Love Jones”. Bit trafił na pośmiertny album producenta „The Shining” z 2006. Cover coverem, ale w pamięć dyskietki swojej MPC, wrzucił to również O.S.T.R., który wykorzystał „Humpty Dumpty” na solowej płycie „HollyŁódź” w utworze „Brzydki zły i szczery” z roku 2007.

Przeskakując już do ostatniego numerka na liście posłuchamy polskiego jazzu. Ten z kolei wielu osobom kojarzy się ze Skalpelem. Niedawno wyczytałem newsa, że po latach ten legendarny duet powraca z nowym albumem! Na oficjalnym soundcloudzie, znalazł się już pierwszy utwór zwiastujący płytę – „Simply”. A w nim… wcześniej wspominani Andrzej Kurylewicz i Wanda Warska z utworem „Rondo”, napisanym do filmu Cyrograf Dojrzałości Jana Łomnickiego, i który trafił na krążek „10+8”, jako czternasta część słynnej serii Polish Jazz. Utwór w późniejszej części dostaje mocno free jazzowego odjazdu, ale główny temat śpiewany przez Warską, ten wykorzystany przez Skalpel, po prostu poezja!

Miks odsłuchać można klikając ten link

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz