Kawałek z projektu A-F-R-O DOOM w interpretacji polskich producentów

Krąży po necie taki filmik, na którym – mający wtedy 17 lat – A-F-R-O spotyka w nieistniejącym już studiu D&D DJ-a Premiera. Reakcja młodego rapera jest nie do podrobienia. Na twarzy wymalowany ma miks nieśmiałości, podekscytowania, podenerwowania i zdziwienia. Zaczynam od tej historii, bo podsunęli mi ją polscy muzycy – Amadeusz i Bebun, którzy pracowali z wokalami A-F-R-O.

„Z Amadeuszem znamy się chyba od 2000 roku” – sięga pamięcią Bebun. Już wtedy wspólnie zaczęliśmy kombinować bitowo. Ja od zerówki byłem w szkole muzycznej, w klasie perkusji, a Amadeusz chyba jeszcze w podstawówce zaczął zbierać winyle i uczył się technik didżejskich. Od tamtej pory nagraliśmy sporo muzyki, ale nie wychodziliśmy z nią poza najbliższy krąg ziomali. Samo „Jazz Energy” leżało na dyskach i latało po chmurach prawie dziesięć lat. Zdecydowaliśmy się, że od teraz będziemy publikować stare produkcje regularnie. Seria wydawnictw nosi nazwę Szybszy Zając.

Pierwszym wydawnictwem z tej serii jest właśnie „Jazz Energy” – wspólny kawałek wspomnianych muzyków, A-F-R-O i niemieckiego producenta Fantalica. Czas przedstawić genezę. Tutaj oddaję głos Amadeuszowi – „Najpierw skontaktowałem się z jego ziomkiem, producentem o ksywce Blind Toxic, który zrealizował projekt A-F-R-O DOOM. A dokładniej, to poprosiłem swoją ówczesną dziewczynę, żeby zapytała o wokale w moim imieniu. Totalnie mi zależało żeby zrobić remiks i miałem przeczucie, że mam większe szanse jeśli pytanie wyjdzie od modelki niż od jakiegoś kolesia… W każdym razie plan się powiódł. Blind Toxic okazał się mega spoko gościem, pokazałem mu kilka bitów i wkrótce przekazał odpowiedź od A-F-R-O, że wyślą mi wokale do remiksu. Z samym A-F-R-O spotkałem się w Londynie, po jego koncercie. Ucieszył się, kiedy przedstawiłem się jako Amadeusz. Dodał, że ma na kompie folder z bitami, oznaczony moim imieniem”.

Kiedy dotarły do mnie materiały związane z singlem, zwróciłem uwagę na okładkę, która moim zdaniem jest oryginalna, osobna… słowem – ma to coś. Musiałem też zapytać i o nią – „To mój jednoliniowy portret A-F-R-O. Zacząłem rysować takie obrazki bez odrywania rąk od papieru w 2012 roku we Francji. Zajarałem się tworzeniem kompletnego obrazu bez przerywania linii. Ten sposób wymaga precyzji i koncentracji, a jednocześnie daje szansę uchwycenia esencji tematu w minimalistycznej i natychmiastowej formie. Dostrzegłem, że w tworzeniu muzyki i sztuki wizualnej mój umysł działa podobnie. Bezpośredniość tych rysunków pokazała mi, że przy produkcji bitów czy miksie czasem niepotrzebnie wydłużam drogę od punktu A do B. Obserwacja własnego procesu twórczego nauczyła mnie wiele o sobie i pomogła mi udoskonalić warsztat muzyczny” – kończy Amadeusz. A ja zapraszam was do odsłuchu „Jazz Energy”.

Bebun: Bruno Jasieński – muzyk, perkusista, producent, reżyser dźwięku od 2013. roku aktywnie działający na polskiej scenie muzyki improwizowanej. Absolwent AM im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, współtworzący składy JP, trio PJP, Brutah, Tadeusz Cieślak Sekstet, Robert Diabeł, NOŻE i gang producencki 666VOLVO. Autor bitu do utworu „Mięso” z Trójkątu Warszawskiego Taco Hemingwaya, dwóch EP Frano/Bebun i mnóstwa produkcji podziemnych. Na antenie Radia Nowy Świat prowadzi cotygodniową, autorską audycję muzyczną Powidoki.

Amadeusz: Amadeusz Johan Olejniczak (ur. 1. czerwca 1991 w Łodzi), to producent muzyczny, DJ, oraz multi-instrumentalista, który rozpoczął swoją przygodę jako beatmaker w Warszawie, w wieku 9 lat. Zainspirowany twórczością DJ-a Premiera oraz RJD2, wkrótce potem rozwijał umiejętności turntablistyczne i gry na gitarze basowej. W wieku 15. lat zadebiutował jako DJ oraz prowadził warsztaty hip-hopowe u boku rapera Łony i DJ-a Twistera. Wygrał wirtualny konkurs chopinowski „Chopin Garage Band”, występował w takich miejscach jak The Royal Albert Hall w Londynie, Soho House Mumbai w Indiach oraz The Ritz-Carlton Fukuoka w Japonii. Uczył produkcji muzycznej i miksu w Europie, Afryce i Azji. Od wielu lat mieszkający w Londynie, pomaga artystom finalizować projekty muzyczne, zajmuje się hybrydowym masteringiem. Obecnie przygotowuje swój katalog produkcji i gra sety DJ-skie wzbogacone o żywą instrumentację, improwizując na trąbce.